ON-LINE: Setkání s hejtmanem aneb doprava, průmysl a podnikání v kraji

Liberec - Dopravní infrastruktura, průmysl a podnikání v Libereckém kraji – to jsou hlavní témata diskuzního projektu Deníku Setkání s hejtmanem, které odstartovalo dnes, tj. v pátek 15. prosince v Multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje v 8:00.

15.12.2017 AKTUALIZOVÁNO 15.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanem Libereckého kraje 2017Foto: Deník / Zbranek Petr

deník s vámi

Významní zástupci zejména z podnikatelské sféry našeho regionu přijali pozvání Michala Klímy, předsedy představenstva a generálního ředitele vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a.s., a šéfredaktora Libereckého deníku Petra Vodseďálka na setkání s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou.

Kromě hejtmana Martina Půty, hejtmana Libereckého kraje, se k tématům vyjádřil i další pozvaní hosté a panelisté diskuse – Martin Čulík (investiční referent, Ředitelství silnic a dálnic, správa Liberec), Jiří Vencl (investiční referent, Oblastní ředitelství Hradec Králové, Správa železniční a dopravní cesty), Marek Pieter (náměstek hejtmana, řízení resortu dopravy, investic a veřejných zakázek, Liberecký kraj), Tomáš Švagerka (ředitel, Production Engineering DENSO) a Jan Záruba (HR manager, MAGNA Exteriors, závod Liberec). Moderátorem diskuzní části programu byl Petr Vodseďálek (šéfredaktor Libereckého deníku, VLTAVA LABE MEDIA).

Liberecký krajHlavním regionálním partnerem setkání je Liberecký kraj.

Pro aktualizaci stiskněte F5.

VÝZVA: Chcete se zapojit do diskuze? Své dotazy můžete posílat na redakční email: jiri.louda@vlmedia.cz

10:00 Deník s vámi – Setkání s hejtmanem je u konce. Děkujeme všem, že si našli čas. 

Setkání s hejtmanem Libereckého kraje 2017.9:55 Moderátor poděkoval za všechny dotazy a tím ukončil letošní Setkání s hejtmanem. Zároveň pozval přítomné na drobné občerstvení, kde se může pokračovat ve volné diskusi.  

9:50 Nadále probíhá debata. Panelisté odpovídají na otázky a reagují na připomínky ze strany posluchačů.

Jan Mečíř, starosta obce Stružnice.

9:40 Další dotaz se týkal Českolipska, konkrétně plánovaného obchvatu. Tazatel se též vyjádřil k odchodu českých pracovníků do zahraničí a k elektrifikaci. 

První tazatel Zdeněk Kůs. 9:30 A nadešel čas na dotazy z pléna. První otázku položil Zdeněk Kůs z TUL. Týkala se dopravního spojení Liberec a Hradec Králové. 

Martin Půta.

9:23 A Martin Půta doplňuje: „Firmy nemají radost, že lidé hledají práci v zahraničí, ale bylo jasné, že k tomu dojde. Pokud mají lidé možnost, aby dostali lépe placenou práci, tak ji využijí.“

Jan Záruba9:21 Slova se ujal Jan Záruba: My jsme mínus padesát. Někde je to ale ještě horší. Chybí nám kvalifikovaní zaměstnanci a nabíráme proto nezaškolené zaměstnance. Je to jediná cesta. Můžeme si dovolit trénovat člověka dva tři roky, než se stane odborníkem. Co se týče té aktivity úřadu práce, vím, že se to řešilo v celém kraji. Úřad práce zřejmě ten inzerát vydat musel, ale je to pro nás velká podpásovka.

9:20 Moderátor diskuze Petr Vodseďálek se ptá: „Jak řeší Magna nízkou nezaměstnanost? Je dostatek kvalitních pracovníků? Ted se ukázalo, že pracovní úřad hledá zaměstnání čechům v Německu.

Program Setkání s hejtmanem v Libereckém kraji 2017.9:10 Martin Půta dodává: „Zřejmě bude nutné dojít na liberecké zastupitelstvo a vysvětlit jim, že ty hádky o ničem, všechno brzdí. Protože bez toho prvního kroku, kterým je změna územního plánu, to nepůjde. A máme i společné zastupitele a ti otevřeně tvrdí, že budou dělat všechno proto, aby stavbu blokovali. V libereckém zastupitelstvu ale mají velký vliv.

9:05 A téma o napojení zóny pokračuje. Marek Pieter komentuje spolupráci s městem následovně: „Nezbude nám asi nic jiného neř počkat na komunální volby, až se na radnici situace promění.“ 

Jan Záruba.8:56 Jan Záruba podpořil tvrzení Tomáše Švagerky. Podle něj je pro průmyslovou zónu klíčové i to, když zaměstnanci musí čekat půl hodiny na autobus jak před směnou, tak i po ní. Podle Marka Pietera si zóna lepší napojení rozhodně zaslouží. 

8:53 Slova se ujal Tomáš Švagerka. „Jako zástupce firmy Denso jsem přímý uživatel a vidím zhoršování situace. Popravdě řečeno jako uživatel průmyslové zóny vůbec nerozumím situaci. Kraj říká, že to je na straně města, město, že to závisí na schválení územního plánu. Teď je otázka, kdy budou ty problémy konkrétně vyřešeny. Z nějakého důvodu se nedaří řešit konkrétní věci a nedaří se upřesnit ani vize. My si sice můžeme stýskat, že je Škodovka silná, ale důležité je, aby v Liberci vznikly podobně silné podniky. Ted je v zóně situace taková, že uživatelé jsou ochotni vybudovat komunikaci společně s vámi. Chtěl bych poprosit, abychom v této věci spolupracovali. Naše situace je skutečně krizová. Naše konkurenceschopnost je založená na logistice a my se teď nemáme o co opřít a naše konkurenceschopnost je omezená. Tím slábne i Liberec.

Tomáš Švagerka a Marek Pieter.

8:50 A nakouslo se ožehavé téma v podobě napojení průmyslové zóny. „Už jsme měli několik společných setkání s firmami i zástupci města. Ti bohužel moc často nechodili. Jeden z nejvíce vytížených úseků v Liberci je ulice České mládeže. Vytvořili jsme studii na zlepšení situace. Město se zavázalo, že projedná změnu územního plánu. Studii jsme odeslali na ministerstvo. Ale i když děláme sebevíc, tak dokud neodsouhlasí město územní plán, neposuneme se. Teď je míč na straně města,“ vyjádřil se Marek Pieter. 

8:43 A dodává k tomu: „Už když se podíváme na politickou mapu, tak je jasné, proč jsme nebyli schopni dlouhodobě celorepublikově něco prosadit. Už jsme se ale sešli s našimi poslanci a je důležité, abychom v parlamentu vystupovali jednotně.“

8:40 Liberecko díky tomu, že kraj je reálně český až od roku 1946, tak největší železniční lobby je v Hradci Králové. Řešení vidím v tom, že se do Prahy bude jezdit za hodinu a půl. Máme výhodu, že Škodovka má vyjednávací sílu pěti krajů. Pevně věřím, že budeme se Středočeským krajem i Škodovkou jednat. Důležité je, aby se trať elektrifikovala až do Liberce, jinak je to jen hra na rychlé spojení,“ řekl Martin Půta.

Marek Pieter.8:35 Marek Pieter dodává: „Vždycky, když jsem na plánovací schůzi SžDC, tak mám pocit, že Liberec je takové bílé místo, kde se toho moc neplánuje. Většina investic jde do elektrifikovaných tratí, my tady bohužel žádné nemáme.

Jiří Vencl.8:30 Jiří Vencl se vyjadřuje k železničnímu spojení do Prahy. „Teď se zpracovává studie proveditelnosti. Připravujeme také rekonstrukci stanice v Turnově. Abychom tam pak mohli zkrátit jízdní dobu. Příprava stavby je samozřejmě velmi zdlouhavá.

Martin Čulík při Setkání s hejtmanem.

8:27 Martin Čulík dodává: „S přípravou staveb jsou v plánování opravdu velké potíže. Například stavba silnice do Jablonce se začala připravovat už před 20 lety. U stavby, kterou zmiňoval pan hejtman, Krásná Studánka – Dětřichov, opravdu narážíme na problémy.

8:25 Moderátor přišel s otázkou, zda se zlepší dopravní obslužnost Frýdlantska? Martin Půta odpovídá: „Projektuje se prodloužení I/13 přes Albrechtice. Což je ukázka toho, jak je velmi těžká příprava těchto staveb. Teď máme problém s přechodem v Nové Vsi, kde lidé samozřejmě silnici nechtějí. Což je hezký paradox v naší republice. Všichni chtějí jezdit po širokých silnicích, ale nikdo nechce silnici před domem. Dříve než za deset let postavená nebude.“

8:23 Martin Čulík: Zahájili jsme letos stavbu silnice obchvatu v Kravařích, na které se bude ještě příští rok pracovat. Další významnou stavbou, na které se pracuje, je silnice Kunratice – Jablonec.

8:18 Marek Pieter se vyjadřuje k špatnému stavu silnici II. a III. třídy v Libereckém kraji. „ Podle monitoringu stavu silnic není Liberecký kraj nejhorší, za poslední roky se podařilo silniční infrastrukturu hodně opravit. Do silnic jsme investovali už 709 milionů korun, máme připraveny dalších 700 milionů korun. Chceme opravy dělat tak, abychom do komunikace nemuseli zasahovat pak několik let. Nestačí jen položit asfalt, který vydrží maximálně tři roky.“

Martin Půta při akci Deník s vámi - Setkání s hejtmanem.8:13 Odpovídá Martin Půta: Těch priorit máme opravdu hodně, mohl bych začít opravami silnic II. a III. tříd, o stavbách, které financuje stát. Nemůžu zapomenout ani na železniční spojení. Máme stále lepší spojení do Dráždan než do Prahy. Dnes jedete do Prahy dvě a půl hodiny. Nechceme být odkázáni na soukromého dopravce. Jsem optimista, věřím, že se nám podaří trochu se posunout, a že budeme jezdit do Prahy ty dvě a půl hodiny bez přestupu. A samozřejmě se to netýká jen dopravy osob, ale i nákladní dopravy.

8:10 Padla otázka, jaká je hlavní priorita kraje v dopravě. 

8:05 Setkání s hejtmanem bylo zahájeno a moderátor představuje hosty moderované diskuse. 

7:45 Místnost se postupně zaplňuje. 

7:30 Začíná registrace hostů. 

Autor: Jiří Louda, Gabriela Volná Garbová

Místo události:
15.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DENÍK S VÁMI

Vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA – divize Deníku – nejčtenějšího zpravodajského titulu na trhu, má vlastní eventové oddělení, které vzniklo s cílem využít potenciál nejčtenějšího zpravodajského titulu v České republice.

POŘÁDÁME

  • Odborná společenská setkání na aktuální a zajímavá témata
  • Diskusní debaty či uzavřená VIP setkání
  • Odborné konference

ZAJIŠŤUJEME

  • Produkci a organizaci eventů nejrůznější charakteru a rozsahu na míru
  • Kompletní projektové řízení
Kontakt
  • Jana Švecová
    Head of Events

    Vltava Labe Media a.s.
    U Trezorky 921/12
    Praha 5 - Jinonice 158 00
    +420 721 672 761
    j.svecova@vlmedia.cz